يا ناس...179..ألف مبروك
يا سلام ..179مبروك عليكي يامصر
القصة دي مكتوبة من 16 أبريل2006..مش عارفه ايه اللى فكرني بيها..عبد المنعم محمود؟ جايز.. ولو انها مش قد كده ..يمكن المادة 179 من الدستور المعدل ..يعني من حق اى حديتصنت عليك وينتهك خصوصيتك -بس على فكرة عادي عشان أمن البلد - ..ما اعرفش ..عموما أهي عندكم ....مش تنبؤية ولا حاجة ..بس قولوا رأيكم فرصة سعيدة ..
آه يا بلد أوف سايد ...؟.
أخذ محمود أبوغرارة عددا من أعواد القصب وجلس على شاطئ الترعة وقت الغروب ..كان الهدوء يخيم على القرية ..صمت قاتم غريب فى مثل هذا الوقت ورغم ذلك أخذ محمود ينطلق فى الغناء "انت مين ياللى انا مش عارفك ..انت مين.."مستمتعا بالقصب ..وهاربا من همه بعد ان انتقلت جاموسته للدار الآخرة بعد أن كانت ذخيرته هو وأسرته ..انه يذكر دموع أمه وانهيارها ..وهى تصرخ "ربنا ينتقم من الحكومة .."ورده الساخر "الحكومة مالها يا أما ..خليها فى جاموستها .." نظر حوله و أحس بالقلق ماذا حدث؟ لماذا يختبئ الناس كالأرانب فى سلطانية الملوخية ..؟..انهم على مايبدو لم يستمعوا لخطاب الرئيس فى "المنوفية"والذى أعلن فيه الغاء الطوارئ وتطبيق قانون مكافحة الارهاب ....أحس بيد باردة تقبض على قفاه ..التفت فوجد وجه يعرفه ..انه "زيدان"أشهر هدافى مباحث أمن الدولة فى لطش القفا ..نظر اليه مبتسما ..واستأنف غناءه "انت مين ياللى انا مش عارفك انت مين ؟"صرخ فيه زيدان ايه اللى مقعدك هنا يا ارهابى وكمان بسلاح ..اتحفظوا على القصب وهاتوه"حشر أبو غرارة فى البوكس ..تذكر تحذيرات زملاءه من ان يتكلم فى الشئون الداخلية امام زميله كاتب التقارير فى الغيط ..كان يضحك من ان يكون هناك جاسوس وسط عيدان القطن ..ياله من مغفل ..! وصل محمود سريعا مع الركب الى مكان ليس له ملامح ..وجد نفسه أمام ضابط كبير ..ركله زيدان أمامه فصرخ قائلا "بلاش ضربات ركنيه"!سمع الضابط يقول قوم اتعدل يا وقح ..اعترف ..انت صعيدى؟..فتح أبوغرارة فاه صامتا مندهشا ..لم يكن يتوقع التهمة ...أشار الضابط الى عود القصب قائلا "ومعاك سلاح غير مرخص "رد محمود فى هدوء :"ده قصب"صرخ الضابط وهذا معناه انك صعيدى ...رد قائلا وهى دى تهمه؟....انا من الشرقية ..استنى ..أخرج البطاقة وقال عزبة الصعايده ,مركز الزقازيق ,الشرقية ..رد الضابط ..وكمان عاملين لهم مراكز ايواء فى المحافظه ..وكمان سميتوها عزبه ..آه ياخونه!"نظر اليه ابوغرارة وقال مطمئنا "وحضرتك معاليك سعادتك من الصعيد ؟"قام الضابط وامسكه من قفاه وقال له :أنا من شطانوف ياغبى ..احناجنس منوفى نقى عالم أصيله تعرف تحكم الوطن مش شراقوه على صعايده على غرابوه ..عالم ماعندهاش أصل تاريخى ..اكتب عندك .."مواطن يدير بؤر ملتهبه مختنقه يحمل جنسية مزدوجه شرقاوى صعيدى..وطبعا ارهابى "..نظر محمود فى يأس الى زيدان الذى كان مبتسما ..قال الضابط وهو يدور حول محمود .."زيدان ..شوطه على الحجز "..أحس بالظلام يلسع قلبه ..مضى زيدان يركله ركلا الى زنزانته ..صرخ قائلا :"مافيش رحمه ..مافيش حارس مرمى ..آه يا بلد أوووووف سايد ..!0
Comments
بكرة جاي فارس بيه تفرحي
والشعب يطلع يكبر ودراعتك تفتحي
صبر الشعوب انفجار ليه ميعاد وقدر
بعيد او قريب المهم اوعي تياسي
بس مش قادر أضحك
الهم ما عادش ينفع نسخر منه
لأنه معني السخرية اننا قادرين نتغلب عليه أو نتعايش معاه
القصه ما تضحكش و البحر ما بيضحكش خلاص
القصة جميلة أوي
وأجمل التحيات للمناضل عبد المنعم محمود
نياهاهاهاهاها
تحياتي ولا عزاء لاحد
سندباد :أشكرك على تشريفك المدونة ..وعلى ابياتك المليئة بالأمل ..صبر الشعوب انفجار ليه ميعاد وقدر ..عندك حق
***********
كراكيب :آسفة ..احنا لازم نسخر لأننا باختصار مش لازم نموت ..وعلى رأي المتنبي ..وكم ذا بمصر من المضحكات ..ولكنه ضحك كالبكا ..خليك عندك أمل
***********
عصفور طل من الشباك : بجد ده شرف ليا يا قمر ..وأجمل التحيات لعم منعم ..
***********
فبركة :يااااه يا شريف ههههه جوووون أوووف سايد ..ايه ده يا شريف حكم أحول ولا ايه ؟ نياهاهاهاها..! ا
***********
يامن : جووووول أوف سايد انت كمان ! أشكرك على التحيات كثيرا
***********
منة الله صابر حسين :منورة يا جميلة ..وشكرا على تعليقك